PnP – drukowanie materiałów

To raczej nie pomocnik ale relacja z mojej walki z drukiem w ostatnim czasie (w zasadzie z kolorami tym razem).

Zacznijmy od tego że już wszystko miałem pięknie rozpracowane. Cały druk był robiony w drukarni, część na folii a część na papierze. Wszystko wychodziło piękne i trzeba było to tylko pokleić i pociąć. Ma się jednak ten łeb, główka pracuje i wymyśla, cholera 😉
Zaczęło się od tego że zmieniliśmy domową drukarkę. Stary atramentowy HP który próbowałem przerobić na CISS nie działał za dobrze i ciągle były z nim problemy. Więc zainwestowaliśmy i od razu kupiliśmy nową drukarkę z CISS.
CISS polega na tym że kupuje się pojemniki z tuszem, każdy kolor osobno i dolewa się go do pojemników w drukarce. Koszty drukowania w ten sposób są groszowe (podobno).

No i tak sobie ta nowa drukareczka stoi, a główka pracuje 😉
Policzyłem sobie to i tamto i wyszło że druk na papierze fotograficznym i jego laminowanie/foliowanie (które jest obowiązkowe w przypadku wydruków atramentowych), będzie o połowę tańsze niż druk na folii i równe kosztowi druku cyfrowemu w drukarni na papierze fakturowanym (na nim drukuję akcje i go już nie laminuję).
No i zaczęło się ;), pierwsze wydruki certyfikatów akcji wyszły fantastycznie, po prostu miodzio.
Pociągi, naklejki na tokeny, karty spółek to wszystko też wygląda bardzo dobrze.

Jedyny minus to …. tory, tak, niestety kolory są tak intensywne że brązowe kafle zrobiły się nieczytelne, żółte kłują w oczy, a zielone…., dobra zielonego czepiać się nie będę ale jak będzie trochę jaśniejszy to nie zaszkodzi.

Próbowałem zmienić ustawienia wydruku bezpośrednio w drukarce, mogę tam majstrować przy kontraście, jasności i balansie kolorów, ale cobym nie robił to brązowy zamienia się w pomarańczowy – dziad jeden :/
Szukam więc idealnych kolorów dla mojej drukarki. Przeglądając półkowe tytuły, zauważyłem że bardzo ładna kolorystyka została użyta w 1880. Kolory są jasne i stonowane, nie kłują w oczy i są jednocześnie czytelne.

Postanowiłem na nich się oprzeć i wydrukowałem wzorniki podstawowych kolorów w Panteone aby jak najlepiej dopasować kolor z drukarki do koloru docelowego (osobny artykuł można by napisać o przestrzeni kolorów RGB której używają komputery, monitory, aparaty cyfrowe… oraz o przestrzeni barw CMYK której używają drukarki, i co wynika z konwersji jednych kolorów na drugie, na szczęście materiałów w internecie na ten temat jest ogrom, np. tutaj: http://www.copygeneral.pl/roznica-pomiedzy-przestrzenia-kolorystyczna-cmyk-rgb). Ja taką konwersję już przećwiczyłem i wiem że to nie jest proste 1:1 odwzorowanie.

Wytypowałem po 4 kolory z żółtego, zielonego i brązowego i dla nich wydrukowałem próbne kafle. Wygląda to tak:

Można je zdefiniować w aplikacji ps18xx, która służy do generowania planszy i torów, do grania lub czasami do zmajstrowania jakiegoś PnP 😉
Ja obecnie chcę przygotować dodatkowy zestaw torów z 1830 do tytułu 1868.

Podsumowując: to co mamy przygotowane do druku może bardzo się różnić w zależności od drukarki i rodzaju druku. Ja kafle torów na początku drukowałem na papierze fakturowanym z drukiem cyfrowym, później na folii która była bardziej trwała ale droższa, aby teraz przejść na druk atramentowy.
Ha, były też próby z różnego rodzaju papierem przy druku cyfrowym i próby jego zabezpieczenia.
Kiedyś to wszystko podsumuję. Tymczasem powiem tylko że druk atramentowy ma ten plus/minus że jest niesamowicie dokładny. Tutaj widać każde drobne niedociągnięcie/niuans który przy wydruku na folii można było zbagatelizować. Nie ma lekko 😉
Poza tym nie wszystko na atramentówce da się wydrukować, plansza i okleina pudełka dalej obowiązkowo musi być moim zdaniem drukowana na folii za względu na ich wielkość.

No i pytanie, który kolor z powyższych wam się najbardziej podoba? 4 próbki, na każdej inny odcień żółtego, zielonego i brązowego.

8 thoughts on “PnP – drukowanie materiałów”

  1. Numer 2 wg mnie najlepszy. Jaka konkretnie to jest drukarka? No i gdy osiągniesz zadowalające rezultaty, to daj znać (jakiego papieru używałeś i jak laminowałeś). Mógłbyś też zrobić wpis o generowaniu torów w ps18xx.

    1. Żaden nie jest idealny, ale z każdego wybiorę jakiś kolor, jeszcze je okleję folią, bo to znowu zmieni kolorystykę. Co do drukarki to jest to Epson L4160. Papier fotograficzny samoprzylepny ze sklepu mabitech. Wpis o generowaniu torów jest dobrym pomysłem 🙂

        1. Laminowanie powoduje że nie są one idealnie płaskie, wolę foliować, czyli nakleić matową folię ochronną – tylko z jednej strony. Będzie to więc taka kanapka (od samej góry): matowa folia ochronna samoprzylepna / papier fotograficzny samoprzylepny / tektura tzw. teczkowa o gramaturze 300 / papier samoprzylepny błyszczący.

  2. Z punktu widzenia daltonisty 😉
    Zdecydowania odpada zestaw kolorów nr 1 oraz nr 2 – w “dwójce” trudno rozróżnić zielony od brązowego, a żółty wydaje się wypłowiały, w “jedynce” brązowy jest jakiś zdecydowanie zbyt jasny.
    Nr 3 oraz nr 4 są OK z delikatnym wskazaniem na nr 4, gdzie kolory są bardziej wyraziste, a nadal nieklujące w oczy.

    1. Oj, o tym w ogóle nie pomyślałem :(, niestety brązy z 3 i 4 są za ciemne jak na mój gust :(, ale zafoliuję i zobaczę jak wtedy się zmienią…

      1. A jaki w końcu numer foliujesz?
        Prawda jest taka, że zapewne jeszcze inaczej to wygląda na monitorze u mnie, inaczej u Ciebie, a jeszcze inaczej w rzeczywistości 🙂

    2. Adam, a gdyby nad numerem kafla Marcin drukował małe kropeczki? W sensie jedna kropka dla żółtych, dwie dla zielonych itd?

Leave a Reply