1761 – czyli siedemnastka, która jest osiemnastką

Historia kolejnictwa to XIX wiek, ale jak wiemy, gry z serii 18xx niekoniecznie muszą mieć osiemnastkę z przodu. Niedawno wspomnieliśmy o dziewiętnastce, która jest osiemnastką (1947), a teraz kilka słów o siedemnastce, która będzie osiemnastką 😉

Mowa o grze 1761 autorstwa Iana D. Wilsona, która na razie jest w fazie testów i niewiele o ich przebiegu, ani o szansach na publikację można powiedzieć. Grę można dostać w formie plików PDF (na grupie Google dotyczącej testowania tego tytułu), które są niestety jakości przeznaczonej tylko właśnie do testów. No, ale co ciekawego może być w grze, która zaczyna się, zanim kolej w ogóle się pojawiła? Już sam podtytuł gry odsłania nam wiele z tego, co będzie się działo w grze. “1761 : From Canal to Rail or From Horse to Steam”, czyli w wolnym tłumaczeniu “1761 : Od kanałów do kolei, lub od koni do pary”.

Podstawowe informacje:

Czas gry: ok. 5h dla doświadczonych graczy
Liczba graczy: 3 – 6

Ciekawe elementy:

  • 3 rodzaje firm prywatnych (razem 12 firm)
    • 6 firm z dyliżansami – które nie mogą być wykupione i są zamykane, gdy pomiędzy ich dwoma miastami zostanie utworzone połączenie kolejowe; dodatkowo można je użyć jako zniżkę w powiązanej z nimi spółce publicznej
    • 5 firm kanałowych – które mogą zostać wykupione, ale tylko gdy spółka posiada połączenie do miasta bazowego takiej firmy. Dzięki temu spółka może potem za darmo położyć stację w mieście bazowym firmy kanałowej
    • 1 firma kolejowa – pojawia się dopiero w fazie ery kolejnictwa
  • 9 małych spółek (posiadają tylko 1 akcję) i mają ograniczony zasięg, który zwiększa się wraz z postępem gry
  • 8 dużych spółek publicznych, które mogą składać się z 5 lub 10 akcji. Liczba akcji decyduje także o liczbie pociągów, jakie spółka może posiadać. Spółka publiczna może przekształcić się w 10 akcyjną, gdy osiągnie swoje pole docelowe. Dzięki temu otrzyma: 5x aktualną cenę giełdową, 2 dodatkowe stacje oraz 5 akcji, które kładzie się do banku
  • Jeśli cena spółki publicznej spadnie poniżej 50£ to spółka zostaje zamknięta
  • W końcowych fazach gry, spółki mogą wykonywać aż 3 operacje budowy/modernizacji torów
  • Limit certyfikatów jest zależny od liczby spółek publicznych, które składają się z 10 akcji
  • W funduszu bankowym może być do 80% akcji spółki publicznej
  • Cena spada tylko po sprzedaży akcji przez prezesa
  • Licytacja możliwości zakupu spółki publicznej
  • Spółka publiczna może wypłacić całą lub połowę dywidendy
  • Jest nieskończona ilość najprostszych pociągów (2+) oraz najbardziej zaawansowanych (6E), ale po rundzie operacyjnej w której został zakupiony pierwszy pociąg 2+ pozostałe pociągi tego typu są odrzucane
  • Na początku fazy 2 z planszy usuwa się wszystkie kafelki (za wyjątkiem 6 głównych miast) co symbolizuje koniec ery kanałów
  • Gra kończy się na koniec rundy operacyjnej w której znacznik ceny giełdowej spółki przekroczy odpowiednią linię na giełdzie (między 270, a 300 £)

Nie wiem, jak Wam, ale mi podoba się idea pokazania całego rozwoju transportu. Te połączenia kanałami, a później koleją przypominają mi klimat Brass’a. A Wam?

Leave a Reply